Тема уроку :
Піднесено-героїчний образ Тараса Бульби
Мета: проаналізувати образ Тараса Бульби, розкрити
неоднозначність і типовість характеру героя; розвивати навички усного мовлення,
словесного малювання; навчати учнів висловлювати особисте ставлення до проблем,
що порушуються в повісті, аргументуючи свою точку зору прикладами і цитатами з
тексту; виховувати творчу особистість з креативним мисленням.
Вид уроку: урок-діалог
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної
діяльності
1. Слово
вчителя.
Для росіян він – Николай Васильевич,
для українців – Микола Васильович, римські друзі його називали – «синьйор
Ніколо», а для людства він просто Гоголь…
«Микола Гоголь – це козацький Вальтер
Скотт, не тільки слов’янський геній, а й письменник усіх народів на планеті».
(Відгук сучасників М.Гоголя)
Є в історії українського народу могутній і
прекрасний період: це - запорозьке козацтво. Про нього написано чимало цікавих
творів, і один з найкращих - повість М. В. Гоголя "Тарас Бульба", над
якою письменник працював майже десять років. Це були кращі люди свого часу і
вірні сини України, міцні духом, багаті розумом і глибоким патріотичним
почуттям.
Запорозька
Січ... Це не тільки місце. Це втілення мрії українського народу про вільне
життя, про бойові подвиги. Це царство волі й рівності. Це вільна республіка, у
якій живуть люди широкого розмаху душі, абсолютно вільні й рівні. Тут
виховуються вільні, мужні характери, для яких немає нічого вищого за інтереси
народу, за волю й незалежність Вітчизни.
«За
стрімкими дніпровськими порогами у Запорозькій Січі вирувало легендарне
козацьке життя.
Козаки
— то волелюбні лицарі українського народу, захисники рідної землі. Свята
правда, непорушна дружба і відвага керували ними. Душа цих відважних лицарів
боліла за неньку-Україну, поневолений народ, і вони захищали рідну землю і свою
віру, героїчно й майстерно б'ючись як на суходолі, так і на морі.
-Яку
роль відігравали козаки для всієї Європи?
“Ніхто на всьому світі не відчував так глибоко свободи,
рівності й братерства, як козаки.” Ці слова належать відомому російському
художнику І.Рєпіну,
автору картини “Запорожці пишуть листа турецькому султанові”, над якою він
працював більше 12 років (з 1878 по 1891р.)
Що ви бачите на цій картині? Що вам про неї відомо?
Запитання вчителя.
-
Хто з персонажів картини нагадує вам героїв повісті Гоголя?
(Запорожці
Рєпіна дуже схожі на епічно величних, романтично яскравих героїв повісті.
Художнику, як і письменникові, Запорозька Січ уявлялася вільною козачою
республікою, що породжувала людей достойних, сповнених лицарським духом).
-Якою
зображена Січ у 1 розділі повісті?
-Як про
Січ говорять гості Тараса Бульби на початку повісті?
(Нема кращої науки для
юнака, як Запорозька Січ.)
-Чому Тарас так поспішає
відправити своїх синів на Січ?
(Тому, що він вважає, що
тільки на Січі з них вийдуть справжні козаки. Це суто чоловіче заняття.)
Про кого ці
слова ?
« Йому було не по душі
козацьке життя-справжнього діла він хотів. Він усе придумував як би підняти Січ
на відважне діло, де можна було б розгулятися як слід лицареві»
« Все давало йому перевагу
над іншими : і похилий вік, і досвідченість, і вміння керувати своїм військом ,
і найсильніша за всіх ненависть до ворога».
Тому тема нашого
уроку :Піднесено-героїчний образ Тараса Бульби
Мета: проаналізувати образ Тараса Бульби, розкрити
неоднозначність і типовість характеру героя; розвивати навички усного мовлення,
словесного малювання; навчати учнів висловлювати особисте ставлення до проблем,
що порушуються в повісті, аргументуючи свою точку зору прикладами і цитатами з
тексту; виховувати творчу особистість з креативним мисленням.
Запис у зошити
ІІІ .Оголошення
теми, мети уроку.
Слово вчителя
Літературознавці
говорять , що головний герой постає перед нами в двох іпостасях- з одного боку -це герой,
котрий
залишив по собі слід в Україні і його імя Гоголь ставить поряд
з поняттями «нація», «народ»; а з іншого боку -
це злочинець , який забирав життя людей і навіть не пошкодував власного сина.
То ж ми сьогодні з вами спробуємо дослідити : Хто він-Тарас Бульба ? Безсердечний вбивця чи
народний герой?
Вдома ви
мали знайти лексичне значення імені Тарас? ( з грец.бентежу, турбую,
бунтівник).
Чи випадково
Гоголь дає герою це ім'я ?
Усне словесне малювання.
Опишіть, яким у вашій уяві постає
Т.Бульба?
Як відомо
М.Гоголь не дає окремого портрета Тараса Бульби. Використовуючи текст повісті ,
спробуйте створити цей портрет. Зачитайте його.
Коди
Робота в групах
за змістом твору
1-ша група
Опрацювати
розділ І. Зачитати цитати.
2-га група
Опрацювати
розділ VІІІ. Зачитати
цитати.
3-тя група
Опрацювати
розділ Х. Зачитати цитати.
Учитель
Для
розкриття характеру важливим є не тільки опис зовнішності героя, його манера
говорити , жести , мова, а й все , що його оточує. Спробуємо заглянути в дім
Тараса. Зачитайте опис його помешкання.Як цей опис характеризує героя?
Ви бачили героя
вдома, а яким він постає на Січі?
РОБОТА В ГРУПАХ
Уважно слухайте
захист кожної групи і визначте по 2
основні риси характеру Тараса, як батька , козака, чоловіка.
1 група Ставлення Тараса до синів (колаж)
-- Як Тарас переживав новину про зраду Андрія?
1) Він похилив свою сиву голову. Сором і біль пронизували
його душу. Та все не хотів вірити, «щоб могло статися таке ганебне діло і щоб
рідний син його продав віру й душу».
2)
Один із законів козацького товариства говорить про
неприпустимість зради своєму бойовому товариству і державі. Тому приголомшений
був Тарас, коли побачив, як його рідний син Андрій убиває козаків-запорожців.
-- Як же чинить Тарас?
Він вбиває власного сина.
Без
коливань він здійснює свій вирок: «Я тебе породив, я тебе і вб'ю!». Ці слова
Тараса пройняті свідомістю найбільшої правди тієї справи, в ім'я якої він
стратив сина.
-- Як ви вважаєте, в даному випадку Тарас виступає як
взірець українсь-кого козацтва чи Тарас Бульба – це вбивця власного сина?
– Що схвилювало Тараса, коли він
опритомнів після поранення? Яка думка турбувала його?
- Як Тарас помстився за Остапа ? І чи
була то лише особиста помста ?
– Що відчував Тарас під час вбивства
Андрія?
Яким
батьком він був?
2 група Ставлення Тараса до дружини (колаж)
- Що відомо про Тараса - нареченого?
- Як часто з’являвся герой вдома?
- Як живеться дружині Тараса у родині?
3 група Ставлення
Тараса до Батьківщини (колаж)
- У чому Тарас Бульба вбачає сенс свого
життя?
- Що для героя
та інших козаків є найціннішим?
- Як розкривається козацька сила Тараса Бульби? талант
полководця? –
Тарас Бульба проводив своє життя
в Січі, тому що любив війни і кровопролиття чи через любов до Батьківщини і
народу?
Слово
вчителя
Результат
роботи в групах
Кожна група підводить підсумки
Тарас
Глава сім'ї Батько Козак
Категоричний гордий синами залізна воля, мужність
Зверхній у
ставленні суддя
винахідливість
до
дружини
кат сила ,
кмітливість
Слово вчителя
То що ж у пріоритеті у
героя: дружина, дім чи Батьківщина
Якому літературному герою притаманна така
безмежна любов до Батьківщини
Слово вчителя
Зачитайте промову про товариствоТараса Бульби
- З
якою метою виголошує її Тарас?
Як промова пов’язана з подальшими подіями та героїчною
смертю запорожців?
Про
що він думав в останні хвилини?
Чому
«спалахнули радістю очі» Тараса перед смертю?
За що
помирає Тарас?
Схарактеризуйте
його як козацького ватажка
ІV. Підсумок
уроку.
То хто він-Тарас Бульба ? Безсердечний вбивця чи народний
герой?
V. Домашнє завдання
Підготувати цитатний матеріал до образів
Остапа та Андрія.
Створити малюнки до тексту (за бажанням).
ДОДАТОК 1
ТАРАС
БУЛЬБА
![]() |
ГОЛОВА
СІМ'Ї
|
БАТЬКО
|
КОЗАК
|
|||
Позитивні риси характеру
|
Негативні риси характеру
|
Позитивні риси характеру
|
Негативні риси характеру
|
Позитивні риси характеру
|
Негативні риси характеру
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Комментариев нет:
Отправить комментарий