понедельник, 18 ноября 2019 г.


Тема уроку.  Соціально – побутова драма «Наталка Полтавка» І. Котляревського. Наталка як уособлення кращих рис української дівчини, що відстоює людську гідність, бореться за своє щастя.

Мета уроку : вдосконалити вміння характеризувати героїв драматичного твору, визначати спільні та відмінні риси характеру; через образ головної героїні визначити типові риси українських жінок;
розвивати вміння відстоювати людську гідність, власні принципи, щастя;
грамотно висловлювати свої думки, почуття; робити висновки, узагальнення;
виховувати почуття гордості за національну культуру;
прищеплювати любов до театру, інтерес до наслідків особистої праці, формувати культурологічну, комунікативну, соціальну, інформаційну компетентності.
Обладнання: презентація, ілюстрації до змісту твору, записи пісень, картина пам’ятника митцю в Полтаві, підручник  з української літератури для 9 класу, текст твору,  дидактичний матеріал (тестові завдання, картки).
Тип уроку: засвоєння знань і формування вмінь.

Хід уроку


Епіграф до уроку:
                                                                                                                                Щастя дістається тим,
                                                                                            Хто за нього бореться.
                                                                                                     П. Бомарше


І.Організаційний етап.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності


1. «Кольоровий щоденник»
          -  Символом нашого уроку є серце. Прошу   обрати  серце  того  кольору, який  відповідає вашому настрою.
Для Для довідки:
(Слайд № 2)
Колір серця
Настрій
Помаранчевий
Радісний
Зелений
Спокійний
Фіолетовий
Тривожний
Червоний
Захоплення
Жовтий
Приємний
Синій
Сумний
Отож, усміхніться один одному, побажайте гарного настрою. Нехай на нашому уроці панує атмосфера доброзичливості, пізнання та успіху. Запорукою ж успіху на уроці є міцні знання.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Звучить пісня «Віють вітри, віють буйні». Йде відеоролик.
Вчитель :
-         Неповторна мелодія української пісні, чарівні краєвиди Полтавщини, звивисті зелені береги Ворскли, затишна садиба, що загубилася у вишняках і мальвах, запрошують нас до місця, де народилася п’єса І.П. Котляревського «Наталка Полтавка».
- До якого жанру належить твір «Наталка Полтавка»? (соціально-побутова драма)

ІІІ. Актуалізація набутих знань.

Для того, щоб частково перевірити домашнє завдання ми попрацюємо з тестом.  Кожен отримує завдання .На роботу вам відводиться 3 хв. Головне правило у нас сьогодні - чітко-лаконічно-раціонально. Робота на уроці оцінюється у декілька етапів.  Укожного з вас є картка самооцінки, де  ви фіксуєте свої результати. Тож вперед. Бажаю успіху…

Тест оцінюється у 6 балів.
1.     За визначенням самого автора п’єса «Наталка Полтавка» є…
                        А ) Бурлескно-травестійною поема
                        Б ) Соціально-побутовою оперою
                        В) Сатиричною комедією
                        Г) Малоросійською оперою
                       Д) Драматичною поемою

2. Оберіть правильний варіант послідовності подій у творі І.Котляревського «Наталка Полтавка»:
 А) Возний просить Виборного допомогти йому в «сердечнім ділі» – Возний освідчується  Наталці – Повертається Петро – Наталка відмовляє Возному
Б)  Возний освідчується Наталці – Наталка відмовляє Возному – Возний просить Виборного допомогти йому в «сердечнім ділі» – Повертається Петро 
В)  Возний освідчується Наталці – Повертається Петро – Возний просить Виборного допомогти йому в «сердечнім ділі» – Наталка відмовляє Возному
Г)  Повертається Петро – Возний просить Виборного допомогти йому в «сердечнім ділі» – Возний освідчується Наталці – Наталка відмовляє Возному

3. Який твір Г. Сковороди використовується у п’єсі І.Котляревського «Наталка Полтавка»?
А) «Бджола та Шершень»
 Б)«Алфавіт, чи Буквар світу»
 В) «Всякому місту звичай і права» 
 Г) «De libertate»
 Д) «Ой під вишнею, під черешнею»

4. П’єса «Наталка Полтавка» починається піснею…
А) «Всякому місту звичай і права»
 Б)«Ой під вишнею, під черешнею»
 В)«Дід рудий, баба руда»
 Г)«Сонце низенько, вечір близенько»
 Д)«Віють вітри, віють буйні»

5. Який з сюжетних шаблонів у художній літературі використав І. Котляревський у «Наталці Полтавці»?
А) Образ дороги
 Б)Любовний трикутник
 В)Зворотній порядок розгортання сюжету
 Г)Відкритий фінал
 Д)Ліричні відступи

6. Чим Горпина Терпелиха дорікає дочці Наталці?
А)  Ледача і не веде господарство
 Б) Відмовляє усім женихам 
В) Зрадила Петра
 Г) Пообіцяла вийти заміж за Возного
 Д )Пообіцяла вийти заміж за Виборного
Вчитель. Кожен з вас отримав певні бали, внесіть їх ,будь ласка , до своєї карти.
ІV. ОГОЛОШЕННЯ  ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ.
Метод «Незакінчене речення»
Мету ж нашого уроку, я думаю, ви можете спроектувати самостійно, давши відповіді на запитання.
-         * Сьогодні піде мова про… (Наталку, Петра, Миколу)
-         * Я вважаю, що на уроці ми навчимося… (аналізувати риси української дівчини Наталки Полтавки, будемо порівнювати їх з сучасними українськими дівчатами, а ще з рисами інших персонажів).
-         *Будемо розвивати… (вміння зв’язно та грамотно висловлювати свої думки, характеризувати персонаж, наводити приклади та підтверджувати їх цитатами з тексту.
-         * А як ви вважаєте, які риси характеру виховує така п’єса як «Наталка Полтавка» ? (кращі риси характеру людини: працьовитість, доброту, щирість, милосердя, уміння любити, шанобливе ставлення до батьків).
-             Учитель. Створений талантом Котляревського образ дівчини з Полтави став ідеалом української жінки. Ось уже два століття Наталка «не старіє», а живе й полонить серця мільйонів людей. Але чому? Спробуємо це зясувати.
Епіграфом до уроку є слова знаменитого французького драматурга і публіциста П’єра Бомарше.
Прочитайте їх(зачитуються слова). Чи погоджуєтесь ви з такою думкою? Відповідь аргументуйте.
 (Як каже народне прислів’я:«Під лежачий камінь вода не тече». За своє щастя треба боротися.)
V.  Засвоєння нових знань.
Отже, хто є центральним  образом твору? Так, Наталка
 Виходить Наталка і співає пісню « Ой я дівчина Полтавка»
То  хто ж  така Наталка? 
Головна героїня однойменної п’єси, дочка  Горпини Терпилихи, бідна дівчина, яка кохає Петра, 4 роки вірно жде його із заробітків. Вона не кріпачка, вільна, живе з матір’ю, шиттям заробляє собі і матері на життя.
Що свідчить про розум дівчини?
Уже під час першої зустрічі з возним бачимо,  що Наталка розумна, пряма, чесна,  відверта. Вона вміло і вправно відхиляє всі «поползновенія» возного, його замахи на її волю. Вона дає зрозуміти возному, що залицяння пана зовсім не роблять честі бідній дівчині. І робить це з почуттям власної гідності, моральної вищості над возним. Вона не шукає матерiального достатку, навпаки, радіє, що тепер стала рівнею бідному Петрові. На її думку,  в заможного чоловіка бiдна жiнка "буде гiрше наймички, буде кріпачкою".    
Через що, на думку Полтавки, соціальна нерівність є суттєвою перешкодою для подружнього життя? 
         Розумна, вільнолюбна, з твердими поглядами на життя, вона добре усвідомлює, що багатий пан не може бути їй, простій людині, справжнім, щирим другом, що він не шануватиме її, буде дивитися з презирством, обходитися з неповагою, перетворить її на наймичку, кріпачку. Одруження з возним для Наталки – поневолення, а одруження з Петром – вільність. 

Щоб краще дослідити образ Наталки попрацюємо групами
Отже, кожна група отримує QR-коди
На роботу відводиться  5 хвилин
 Робота в групах з  QR-кодами
Оцінюється у 4 бали
І-  ша група – Біографи
Дослідити основні віхи життя Наталки Полтавки, використовуючи цитати.
Скласти життєвий пазл героїні (схематично).
ІІ-група -Дослідники
Дослідити образ Наталки Полтавки за допомогою інших образів твору.
Представити сторісек образу Наталки

ІІІ-група –Мистецтвознавці
Охарактеризувати образ Наталки Полтавки за допомогою пісень.
Скласти сенкан до образу

ІV-група -Мовознавці
Дослідити мову Наталки Полтавки (фразеологізми , прислів’я та приказки)
Скласти асоціативний кущ до образу
Кожна група демонструє свої напрацювання
Учитель.
Несподівано з'являється виборний. Він приязно ставиться до Наталки і
поважає її за чесність, тому його дуже зацікавила розмова возного з дівчиною.
- Виборний вирішує посприяти возному у сватанні до Наталки, а, згорьована нестатками, стара Терпелиха тільки про те і мріє, щоб вигідно видати дочку заміж. 
1.     Які риси характеру дівчини проявилися у розмові з матірю?
2.     Як ви оцінюєте її вчинок?
3.     А як би ви зробили? Чи є серед вас такі, хто б вчинив так, як 
Наталка?
Одиниці. Але це теж приємно. Памятайте: народна мудрість вчить: «Шануй батька іматір гарненько, буде тобі скрізь добренько».
 Героїня весь час вагається між дочірнім обов’язком і пориваннями серця. Її душевна стійкість зазнає випробувань: «Я давно вже поклялась і тепер клянусь, що,  окрім  Петра, ні з ким не буду». І тут же за наполяганнями матері і з жалості до неї погоджується вийти «за першого жениха», їй «угодного».  Розмова з матір’ю  переконує, що Наталка здатна до глибокої критичної оцiнки людей, а власнi вчинки доводять, що її слова не якась відсторонена вiд життя теорiя - Наталка i дiє так, як мислить: помiрковано, але рiшуче.
Учитель
А чи бореться дівчина за своє щастя ? І яким воно є для неї ? Знову звертаємо увагу на епіграф.
Проблемне завдання
-Чи  можна те, що Наталка подала рушники возному , вважати зрадою по відношенню до Петра?
Як же змінюється поведінка Наталки, коли вона дізнається , що її Петро повернувся?
Що свідчить про чесність та порядність Наталки?
Які риси характеру допомагають їй у боротьбі за своє щастя ?
Чому в боротьбі проти  звичаїв свого середовища Полтавка виявилася переможницею?
Вчитель. Тож давайте з вами спробуємо згадати ще образи українських дівчат із художніх творів, які ми вивчали.
Учні. Маруся Богуславка, Ярославна , Мирослава,  Соломія
Вчитель.  Жіноча доля, чи є в світі щось більш прекрасніше і водночас трагічне? Саме доля жінки так часто приваблює митців , бо вона є невичерпним джерелом натхнення. До образу української жінки зверталися неодноразово і Шевченко, і Франко, і Леся Українка й інші митці слова. З давнини виринає образ Ярославни,що чекає повернення Ігоря, знедоленої Катерини, чарівної Мавки. Так і Іван Петрович Котляревський, почувши від селянина Мефодія Семижона сумну історію про його небогу,створив прекрасний жіночий образ. Але в кожного образ української жінки свій. Проте є щось таке, що об’єднує їх.
Що ж спільного у них?
То ж знову ділимося на групи : група хлопців та група дівчат.
Отримують QR-коди
Оцінюється в 2 бал
Завдання для хлопців- записати риси характеру, притаманні  Наталці , яких не вистачає сучасним дівчатам?
Завдання для дівчат
-Дівчата, чи могли б ви заради спокою матері погодитися на одруження з нелюбом?
Риси характеру сучасної дівчини
Робота в зошитах
Скласти таблицю
Характерні риси Наталки                                   Риси характеру сучасної дівчини
Слово вчителя
Образ Наталки- гімн великому коханню, і цей образ буде приваблювати ще не одне покоління. Мені б хотілося побажати  вам наслідувати це велике і чисте почуття.

VІ. Підсумок уроку.
3. Метод «Незакінчене  речення»
*На сьогоднішньому уроці я…( навчилась аналізувати риси української дівчини Наталки Полтавки,  порівнювати їх з сучасними українськими дівчатами, а ще з рисами інших персонажів; характеризувати образи Петра і Миколи, порівнювати їх.)
*Мені сподобалося…(аналізувати образ Наталки Полтавки,Петра, Миколи; складати «Асоціативне гроно» тощо)
*Я хотіла б (хотів би)…(бути такою щирою, рішучою, сміливою як Наталка Полтавка; а я таким вірним, хорошим хлопцем як Петро; а я хочу ніколи не падати духом, бути таким веселим  як Микола).
*У героїв п’єси я вчуся…(волелюбності, рішучості,щирості, мужності, чесності, безкорисливості, розуму, порядності, наполегливості.)

Щастя у кожного своє. І кожен розуміє його по-своєму. А в чому вбачаєте зміст щастя ви ? Тож повернемося до епіграфу уроку  . П.Бомарше писав:
« Щастя дістається тим,хто за нього бореться»

-  Символом нашого уроку є серце. Прошу   обрати  серце  того  кольору, який  відповідає вашому настрою і свої думки про щастя занотувати
Стікери на дошку…
VІІ. Домашнє завдання
Учитель. Створений талантом Котляревського образ дівчини з Полтави став ідеалом української жінки. Ось уже два століття Наталка «не старіє», а живе й полонить серця мільйонів людей. Але чому?
VІІ. Домашнім завданням вашим і буде написати есе « Наталка – ідеал сучасної дівчини?»


1 комментарий:

  1. Всім привіт, сьогодні продуктивний день. Працюю над своїми проектами, які потрібно виконати протягом наступного тижня, а також розробляю нову стратегію для досягнення своїх бізнес-цілей. Я говорю про містера Педро, посадовця з позик, який допоміг схвалити мою позику для відкриття мого бізнесу за ставкою 3%, тож я дуже сподіваюся, що в найближчі тижні я зможу відновитися і не дозволити нічому мене тримати. вниз. Я ненавиджу, що кожен день відбувається по-різному, і я просто ненавиджу те, що я відчуваю. Я готовий бути тією людиною, якою я був понад рік тому, яка на шляху і знає, що важливо, міцного здоров’я та йти до своїх цілей. Я просто вірю, що повернуся на правильний шлях, а також з нетерпінням чекаю багатьох змін у моєму житті протягом наступних кількох тижнів. Тримайте мене в своїх думках, вся позитивна енергія дійсно потрібна.
    для бізнес-кредиту.особистої позики, автокредиту, житлового кредиту та іншої фінансової допомоги.
    Щоб отримати позику, зв’яжіться з паном Педро на pedroloanss@gmail.com.

    ОтветитьУдалить